Leervicaris

Door Beheerder Website op 11 maart 2022

Het is fijn en bemoedigend dat er zo nu en dan een proponent voorgaat. Een jongere of oudere broeder die zich voorbereid op het predikantschap in onze kerk. Dat is meer dan nodig, want zo nu en dan klinken er alarmerende geluiden over een predikantentekort. Een van deze jonge broeders, prop. L.M. (Aart) Jongejan uit Waarder, vroeg of hij zijn laatste stage (vroeger noemden we dit leervicariaat) onder mijn begeleiding in onze gemeente mag vervullen. De kerkenraad heeft daarmee ingestemd. In de avonddienst op zondag 20 maart zal broeder Jongejan aanwezig zijn en worden voorgesteld aan de gemeente. Daarna zal hij in de periode van maart t/m juni en september t/m november in ons midden stage lopen. De stage is verdeeld in verschillende themavelden zoals leidinggeven, voorgaan, pastoraat, vorming en toerusting enz. Naast observeren, meelopen zal onze leervicaris ook zelfstandig opdrachten uitvoeren, diensten leiden, gesprekken voeren. Het spreekt vanzelf dat hierbij vertrouwelijkheid en geheimhouding zijn afgesproken. In de volgende kerkbode zal br. Jongejan zichzelf voorstellen. We wensen hem een leerzame en gezegende tijd toe in ons midden.